van den Bosch

F  y  s  i  o  t  h  e  r  a  p  i  e
  Dry Needling

Dry Needling is een nieuwe behandelmethode van de fysiotherapeut. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen.

Dry Needling gebruikt een 'droge'(dry) acupunctuurnaald en er wordt dus geen vloeistof in de spier gespoten.
Bij klassieke acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden gedurende langere tijd in het lichaam gezet.
Dry Needling gebruikt eenzelfde soort naaldje, maar die is specifiek gericht op zogenaamde 'triggerpoints' die kort gestimuleerd worden.
Een triggerpoint is een verkrampt plekje in een spier dat naast de lokale drukpijn ook vaak pijn 'op afstand' veroorzaakt. Een voorbeeld hiervan is pijn in de bilspier, veroorzaakt door een 'triggerpoint' in de lage rug.

Indicaties:

• Pijn en stijfheid lokaal in de spier en ook pijn 'op afstand'.
  • Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten.
  • Verminderde kracht in de betrokken spier(en).
  • Pijn-ontwijkend gedrag: U gaat 'anders' bewegen.
  • Hoofdpijn, aangezichtspijn en/of kramp.

Een aantal van deze klachten zult u wellicht herkennen.

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?

• Acuut; bijvoorbeeld door een verkeerde beweging of een ongeval.
  • Chronisch; bijvoorbeeld door een langdurig verkeerde houding.
  • Langdurige overbelasting van bijvoorbeeld arm, schouder en/of nek zoals bij gebruik van de computer.
  • Overbelasting en/of blessures bij sporters.
  • Verkramping van spierweefsel zoals bij een meniscusletsel of een hernia.
  • Langdurige afwezigheid van beweging bijvoorbeeld door gips of een sling.
  • Psychologische factoren zoals stress en depressie.
  • Voetafwijkingen of verschillen in beenlengte bijvoorbeeld ontstaan na een botbreuk.
  • Slaaptekort.
  • Te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak/handtas.

Waar bestaat een behandeling uit:
De fysiotherapeut zal eerst door een gesprek en een gericht onderzoek uw klachten nader analyseren.

Daarna worden de spieren verder onderzocht, die mogelijk uw pijn veroorzaken. Specifiek wordt in de spieren gezocht naar die bewuste triggerpoints.

De behandeling is gericht op het 'uitschakelen' van deze triggerpoints. Via het gericht aanprikken met het naaldje worden deze punten gevonden en gedeactiveerd. Daarna raken de spieren snel en langdurig ontspannen.

Het inbrengen van het naaldje voelt u bijna niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even lokaal aan. Dat geeft kortdurend een soort 'kramp' gevoel.

Daarna ontspant de spier zich weer en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelt het behandelde gedeelte wel wat vermoeid en/of stijf aan, maar dat is meestal van korte duur.

U krijgt oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie te behouden.

Deze methode is een onderdeel van een normale fysiotherapiebehandeling. Indien u aanvullend verzekerd bent, vallen in principe ook de kosten voor Dry Needling hieronder.

Korte versie Dry Needling

Klik  hier  voor de korte
   beschrijving over Dry Needling